Klimatilpassing og vegtransport
Prosjektet vil utvikle metoder og verktøy for å ivareta klimarisiko i vegsektoren bedre, og bidra til at disse implementeres i vegforvaltningen. Dette oppnås gjennom fire innovasjoner: i) et verktøy for vegsektoren i Norge som operasjonaliserer klimarisiko i samfunnsøkonomiske analyser; ii) forbedrede, innovative verktøy for samfunnsøkonomisk analyse av tiltak; iii) oppdaterte retningslinjer for samfunnsøkonomisk analyse i vegsektoren som i større grad ivaretar klimarisiko; og iv) bevisst arbeid med å integrere de nye verktøyene i arbeidet til de involverte: Statens vegvesen, Nye Veier og fylkeskommunene. Innovasjonene er relevante for alle fasene i vegprosjekter: plan, prosjektering og drift.
Et klima og samfunn i endring skaper utfordringer for investeringer utsatt for naturfare og endret normalvær. Dette gjelder i høyeste grad vegsektoren. I dag tas det i svært begrenset grad hensyn til klimarisiko i de samfunnsøkonomiske analysene som ligger til grunn for beslutninger i planlegging, prosjektering og drift av veginfrastruktur, og det er ingen tilgjengelige metoder som kan implementeres, hverken fra andre sektorer eller internasjonalt. Det er derfor stort behov for forskning for å utarbeide nye, innovative verktøy som gir beslutningsgrunnlag for planlegging og forvaltning i vegsektoren, og til inspirasjon for andre sektorer der fysisk infrastruktur er viktig.
Brukerpartnere: Statens vegvesen og Nye Veier AS. Faglige partnere: Vestlandsforsking (prosjektleder), Menon Economics og Norges geotekniske Institutt.
Rapport Norges Geoteknisk institutt, Klima Vei H1.1Klimapåvirknng
Rapport Menon Economics, Prising av klimarisiko i vegsektoren
Pressemelding fra Statens vegvesen
Prosjektet er omtalt på Miljødirektoratet sin oversikt over status i arbeidet med klimatilpasning i Norge: miljøindikator 5.6.1
Partnere