Kunnskap om verktøy og tiltak for å motivere til kjønnsutradisjonelle utdanningsvalg

Av:
Artikkel
Id:
Juni 2024
Utgjevar:
NORCE

Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir), med mål om å undersøke hvordan ungdoms- og videregående skoler legger til rette for at elever kan velge utdanning uavhengig av kjønn. Norge har et av verdens mest kjønnssegregerte arbeidsmarkeder, der noen fagområder er mer preget av kjønnstradisjonelle utdanningsvalg enn andre. Jenter er sterkt underrepresentert innen realfag og tekniske fag, mens det er svært få gutter innen helse- og omsorgssektoren, både i utdanningsløpet og på arbeidsmarkedet. Det finnes en rekke tiltak for å motvirke kjønnstradisjonelle utdanningsvalg, som ofte er drevet av lokale ildsjeler og gjennomført i relativt liten skala. Selv om likestilling er en bredt akseptert idé, kan det likevel være utfordrende å etablere aktive praksiser for implementering.
 
Denne studien besvarer tre hovedspørsmål om:
1) Hvordan blir tiltak og verktøy tilrettelagt av fylkeskommuner, kommuner og skoler?
2) Hvilke tiltak, barrierer og bruksmønstre opplever skolene når det gjelder tilgangen til og bruken av tiltak?
3) Hvordan oppfattes nytten og effektiviteten av tiltakene i forhold til målet om jevnere kjønnsfordeling i utdanninger?
 
Studien avdekker ulike synspunkter blant representanter fra fylkeskommuner, kommuner og skoler om hvorvidt reduksjon i kjønnstradisjonelle utdanningsvalg bør være et mål i skolen. Ifølge skolerepresentanter kan tydelige retningslinjer bidra til bedre koordinering av dette arbeidet, både på tvers av skoler og mellom ulike nivåer av myndigheter. Dette vil kunne integrere arbeidet som en del av de overordnede planene og tiltakene som styrer aktivitetene i skolen og samarbeidet mellom ulike aktører. Ungdommens historier viser at endring er mulig: Både karriereveiledning og informasjonskampanjer er effektive, og spesielt har praktisk erfaring med fag og yrker stor betydning for valg av utdanning. Likevel avdekker studien at et tydelig mål om å redusere kjønnsstereotypiske utdanningsvalg ikke er etablert. Som et resultat av dette blir ikke tiltak for å oppnå dette målet systematisk iverksatt, men det risikerer heller å bli nedprioritert til fordel for andre mål og prioriteringer.